Co zrobić, gdy zgubimy kartę?

zgubienie karty kredytowejUtrata lub kradzież karty płatniczej może przytrafić się każdemu. Taka sytuacja może przydarzyć się osobie, która zwykle strzeże swojego portfela jak oka w głowie. Wystarczy natłok różnych obowiązków lub zwykła nieuwaga. Pojawia się wówczas niebezpieczeństwo utraty wszystkich środków finansowych znajdujących się na koncie. Wiele osób pożycza kartę także mężowi lub żonie, co może prowadzić do jej zagubienia i wyczyszczenia naszego konta. Grupę takich osób Związek Banków Polskich określił mianem podejmujących ryzyko finansowe, ponieważ zazwyczaj nie wiemy, jak się zachować w momencie zagubienia lub kradzieży karty bankowej.

Z badań wynika, że ponad 70 procent z nas nie wie co zrobić w sytuacji utraty karty. Zdarza się, że zostawiamy karty pod bankomatem, odkładając ją w momencie liczenia wybranej gotówki. Niewielki wpływ mamy natomiast na kradzieże. Kieszonkowcy potrafią sprawić, że nawet nie poczujemy kradzieży. Najczęstszą przyczyną utraty karty jest jednak zgubienie portfela. Szacuje się, że prawie 70 procent posiadaczy kart, trzyma wszystkie dokumenty w jednym miejscu.

Zastrzeżenie karty

Okazuje się, że dużo czasu tracimy na sprawdzanie w którym momencie straciliśmy kartę i zastanawianie się co dalej. Warto zapisać w pamięci telefonu numer alarmowy, pod którym można od razu zastrzec swoją kartę. Kartę można zastrzec tradycyjnie przez kontakt z placówką banku, z infolinią lub przez zalogowanie się do bankowości elektronicznej banku. Kontakt przez infolinię jest najszybszym rozwiązaniem, jednak wprowadzony został dodatkowy numer alarmowy dedykowany wyłącznie sytuacji zastrzeżenia utraconej karty. Telefon (+48) 828 828 828 został uruchomiony przez Związek Banków Polskich i działa obecnie w sieci 20 banków w Polsce. Wprowadzenie jednego numeru do zastrzegania zagubionych lub skradzionych kart jest określane mianem najważniejszego zdarzenia dotyczącego bezpieczeństwa finansowego Polaków. utrata karty kredytowejDzięki nowej możliwości w 2013 roku zablokowano dostęp do 1,3 mln kart, udaremniając tym samym wyłudzenie ponad 80 mln zł! To duże ułatwienie, ponieważ pod numer alarmowy można dzwonić z każdego miejsca na świecie, z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Warto dodać, że infolinia działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Oprócz numeru telefonu, ZBP uruchomił również stronę internetową zastrzegam.pl, na której zostały zamieszczone wszystkie informacje dotyczącej infolinii, a także wskazówki co zrobić w przypadku utraty karty. Po autoryzacji zastrzeżenia karta płatnicza stanie się bezużyteczna. Trzeba pamiętać, aby zrobić to szybko, ponieważ wielu oszustów korzysta z możliwości płatności zbliżeniowej. Według statystyk ZBP, aż 16 procent posiadaczy kart trzyma zapisany na kartce numer PIN w portfelu. W takim przypadku zgubienie portfela podnosi prawdopodobieństwo utraty niemałej części pieniędzy.

System zastrzegania kart wprowadzony przez ZBP to zautomatyzowana infolinia IVR, która wykorzystuje technologię rozpoznawania mowy. Po połączeniu kobiecy głos prosi o podanie nazwy banku. Po jej wypowiedzeniu przez dzwoniącego, upewnia się, czy ma wykonać połączenie przez powtórzenie nazwy banku i pytanie o połączenie z jego infolinią. Wszystko działa bardzo szybko i sprawnie, jednak klienci Deutsche Banku muszą pamiętać, aby podawać pełną nazwę „Deutsche Bank PBC”, ponieważ automatyczna sekretarka może nie rozpoznać niepełnej frazy. Warto wiedzieć, że nieobecny w systemie jest Bank Pekao i mBank. Instytucje nie podjęły jeszcze współpracy.

Inne zabezpieczenia

Na szczęście odpowiedzialność za skradzione środki ponosi także bank wydający kartę. Posiadacz karty pokrywa swoje straty tylko do kwoty 150 euro. Oznacza to, że jeśli złodziejowi udało się wypłacić więcej, resztę zwraca bank. Warto zaznaczyć, że zwrot utraconych pieniędzy ma miejsce, gdy nie doszło do pożyczenia karty obcej osobie lub zostawienia jej w bankomacie. Właściciel karty ma również możliwość wykupienia ubezpieczenia od nieuprawnionego użycia. Koszt takiej usługi nie przekracza kilku złotych miesięcznie, jednak nie daje ona gwarancji odzyskania całości skradzionych środków. Banki zazwyczaj przedstawiają procent straty, jaki klient może odzyskać, a czas rozpatrzenia wniosku o odszkodowanie może sięgać wielu tygodni.

Dodatkowo, istnieją dwie inne możliwości. Są polecane szczególnie w przypadku podejrzenia zgubienia karty kredytowej, a nie kradzieży. Pierwsze rozwiązanie dotyczy blokady autoryzacji karty, co oznacza czasowe wyłączenie karty z użytku. Dzięki temu można dać sobie czas na szukanie karty, jednocześnie zabezpieczając ją przed nieuprawnionym użyciem. Drugi sposób to telefoniczna prośba o założenie blokady autoryzacji.

Banki często oferują również możliwość samodzielnej zmiany limitów transakcyjnych karty. Warto wtedy pamiętać, że mając dostęp do serwisu transakcyjnego można samemu wyzerować limity. Blokada autoryzacji oraz wyzerowanie limitów nie sprawdzają się jednak w przypadku kart z funkcją zbliżeniową. Część transakcji zbliżeniowych może być wykonywana offline. Utrata karty jest stresującym wydarzeniem, jednak warto zachować w takiej chwili spokój i podjąć odpowiednie działania, ponieważ im szybsza reakcja, tym większe szanse na niedopuszczenie do negatywnych konsekwencji. Przydatne porady i obszerną ofertę kart płatniczych znajdziemy w porównywarce finansowej.