Hotele i hostele - Polska i zagranica

Hotelowe gwiazdki

Hotelowe gwiazdki określają poziom standardu, jaki reprezentują hotele. Im więcej gwiazdek, tym wyższy standard proponowanych przez hotel usług. Taka kategoryzacja często jest ułatwieniem dla klientów i pomocą w podjęciu decyzji, jednak często nie daje stuprocentowej pewności. Zdarzają się sytuacje, że pięć gwiazdek wcale nie oznacza luksusowego apartamentu, natomiast hotel z jedną gwiazdką nie musi przypominać ruiny. Nie jest to zatem system uniwersalny, ani ujednolicony, gdyż między poszczególnymi krajami występują różnice w liczbie gwiazdek przyznawanych hotelom za określony standard. Gwiazdki zabłysnęły na europejskim rynku w latach 50., jednak nigdy nie stały się przedmiotem ustawodawstwa międzynarodowego. Ponadto, gdy do kategoryzowania przystąpiły państwa arabskie i azjatyckie, okazało się, że warunki przyznawania gwiazdek w ich hotelach nieco są różnią. Standard samych pokoi hotelowych nie jest tak ważny, natomiast podstawowym kryterium jest obecność telewizji w pokoju, minibaru, basenu czy licencji na sprzedaż alkoholu.

gwiazdki w hotelach

Różnice w hotelowych gwiazdkach

Każdy kraj posługuje się innym systemem klasyfikacji hoteli. Przede wszystkim wynika to z różnic kulturowych, narodowych i historycznych. Dwie gwiazdki w hotelu europejskim oferują już całkiem przyzwoite warunki dla turysty, który nie szuka wielkiego luksusu. W krajach Afryki hotel o randze trzech gwiazdek jest dość ubogi, podczas gdy w Europie w trzygwiazdkowym hotelu można spodziewać się m.in. dwujęzycznej obsługi, bezpłatnego dostępu do Internetu czy oferty napojów w pokoju. Te same warunki w Egipcie, Turcji czy Tunezji będą dostępne dopiero w czterogwiazdkowym budynku. Z kolei we Włoszech, Francji lub Grecji hotele z czterema lub pięcioma gwiazdkami oznaczają wysoki luksus. Przebywający tam goście mogą liczyć na klimatyzowane pokoje, strzeżony parking, kantor, całodobowy room service, a nawet usługi fryzjerskie i kosmetyczne! Dodatkowo w hotelach jednogwiazdkowych pokój dla jednej osoby ma powierzchnię około 8 m2, natomiast pięciogwiazdkowy oferuje minimum 14 m2. Najbardziej przejrzysty system klasyfikacji stosują duże sieci hotelowe. Bez względu na położenie liczba gwiazdek oznacza konkretny standard (np. Mercure, Orbis). Duże znaczenie ma również rok budowy hotelu. Trzy gwiazdki hotelu z 2015 roku będą wyglądały inaczej niż trzy gwiazdki hotelu z 1979 roku.

Zakres usług gwiazdek w hotelach

czym są gwiazdki w hotelach
Hotele jednogwiazdkowe w Polsce to obiekty o najmniejszej liczbie oferowanych usług dodatkowych. Pokój w takim hotelu musi posiadać podstawowe wyposażenie, czyli łóżko, szafę lub wnękę garderobianą, szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, krzesło, lustro, wieszak ścienny, lampkę, oświetlenie górne oraz co najmniej jedno gniazdko elektryczne. Łazienka natomiast może znajdować się na korytarzu lub być wspólna dla kilku pokoi. Wyposażenie hotelu jednogwiazdkowego wydaje się być naprawdę podstawowe, a obsługa gościa polega na usłudze budzenia, przechowywania bagażu, podawaniu śniadań i codziennym sprzątaniu pokoi (zmiana pościeli co trzeci dzień lub na życzenie).

Dwugwiazdkowe hotele oferują przede wszystkim pokoje o większej powierzchni. Wyposażenie nie różni się bardzo od pokoju hotelu z jedną gwiazdką, jednak zawartość łazienki jest nieco bogatsza. Dodatkową usługą w zakresie obsługi gościa jest obecność aperitif-baru lub baru kawowego.

Hotele z trzema gwiazdkami są wyposażone w większe pokoje, a w nich (oprócz podstawowego wyposażenia) musi znajdować się szklanka oraz woda butelkowana dla każdego gościa, a także radio, telewizor, telefon, hotelowe materiały piśmiennicze oraz zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia. Goście takiego hotelu mogą również liczyć na osobną łazienkę, strzeżony parking, dostępność usług prania, prasowania oraz czyszczenia bielizny i odzieży, a także salę klubową z telewizorem. Dodatkowo, w takim obiekcie dopuszcza się brak restauracji, jeśli w odległości do 500 metrów znajduje się takie miejsce.

W Polsce hotele czterogwiazdkowe to obiekty o bardzo wysokim standardzie i szerokiej ofercie usług. Pokoje są wyposażone standardowo, jednak w każdym z nich musi działać klimatyzacja, a goście powinni mieć całodobowy dostęp do telefonu, faksu, telewizji i Internetu. Co ciekawe, w obiektach wyższych niż 2 piętra powinna znajdować się winda. Sprzątanie pokoju odbywa się każdego dnia, a goście mają możliwość zamówienia lub kupienia kwiatów. Powinny być również dostępne usługi prasowania, prania i czyszczenia odzieży, a także codziennej zmiany pościeli i ręczników. Dodatkowo czterogwiazdkowy obiekt powinien być wyposażony w sale konferencyjne oraz min. dwa rodzaje usług związanych z odnową biologiczną.

Pięciogwiazdkowe hotele to obiekty luksusowe. Pokoje oprócz podstawowego wyposażenia oferują fotele lub kanapy wypoczynkowe, minibary, lodówki, radio, telewizor, telefon, zestawy do czyszczenia odzieży, suszarkę do włosów oraz sejf. Do każdego pokoju hotele te oferują łazienkę wyposażoną w płaszcz kąpielowy, wagę, a także telefon. Hotel musi posiadać oddzielną drogę dostaw towarów, drogę dla gości i bagażu. W obiektach wyższych niż 1 piętro powinna znajdować się winda, która dojeżdża do znajdujących się w podziemiach garaży lub basenów. Ponadto w takim hotelu możemy też czasem liczyć na usługę concierge.

Wyposażenie pokoi i dodatkowe usługi hoteli leżą w osobistych preferencjach klienta. Warto znać podstawowe zakres usług poszczególnych gwiazdek. O każdej nieprawidłowości należy poinformować rezydenta, a następnie właściciela hotelu. Warto być świadomym, że w sytuacji, w której hotel nie spełnia oczekiwań, goście mają prawo do reklamacji. Lepiej znać swoje prawa i obowiązki, niż doświadczyć problemów. Kompletną bazę informacji o hotelach znajdziesz w naszej porównywarce ofert na PADO24!

pięciogwiazdkowe hotele
  • Aktualności