Porównywarka i ranking kont osobistych

Chargeback – kiedy i jak reklamować transakcje kartą

Kupując nowe rzeczy, zazwyczaj nie myślimy o tym, czy uda nam się je zwrócić w przypadku, gdyby okazały się nie takie jak trzeba. Zwykle jedynie w przypadku elektroniki zastanawiamy się, jaki jest okres gwarancji na dany sprzęt. Nie oznacza to jednak, że gwarancja jest najlepszym sposobem na reklamowanie uszkodzonego towaru. Bardzo często przedmioty są wysyłane na kilka tygodni do producenta lub miejsca serwisowego. Przez ten okres zostajemy bez naszego sprzętu i jakiejkolwiek rekompensaty w postaci sprzętu zastępczego. Jest to szczególnie uciążliwe, gdy produkt nie działa od razu po wyjęciu z opakowania. Dużo trudniej jest nam również zareklamować inne produkty, np. ubrania. Może nam się przydarzyć sytuacja, w której nie zobaczyliśmy skazy na bluzce, która znajdowała się na plecach. Mimo przymierzania stroju nie byliśmy w stanie jej zauważyć. Niektórzy sprzedawcy powiedzą w tym momencie, że sami jesteśmy sobie winni i nie będą chcieli wymienić nam przedmiotu na inny bądź oddać pieniędzy. Co w takim przypadku? Warto wybrać kartę płatniczą z dodatkowymi usługami, w jej wyborze pomoże porównywarka kont osobistych PADO24.

Czym jest Chargeback?

chargeback w kontach osobistych

Właśnie do takich sytuacji została stworzona usługa Chargeback. Jest to procedura rozpoczynana na podstawie reklamacji złożonej przez klienta banku, przez sam bank, mająca na celu odzyskanie pieniędzy z transakcji dokonanej kartą płatniczą, wykonanej w sposób nieprawidłowy lub nie dającej zadowalającego skutku. Pojawiła się ona jako wewnętrzne przepisy organizacji płatniczych powstałe ze względu na prawo obowiązujące w USA, ale stała się globalną usługą. Z opcji Chargeback możemy skorzystać w przeróżnych sytuacjach. Gdy bankomat nie wypłaci nam całości środków, zostanie nam naliczona usługa, której nie zamawialiśmy lub gdy nie dostaniemy zamawianego produktu. Możemy się nawet dzięki niej uchronić od skutków upadku biura podróży, które nie wyśle nas na wycieczkę. Wszystko to dzięki temu, że dokonamy transakcji naszą kartą. Oczywiście nie wszystkie z kart płatniczych biorą udział w Chargebacku. Jednakże są to wszystkie karty, których transakcje są obsługiwane przez najpopularniejsze organizacje płatnicze, czyli Visa i Master Card.

Jak działa Chargeback?

Chcąc wykorzystać opcję Chargeback musimy tylko złożyć reklamację w naszym banku. Od tej pory to on będzie musiał kontaktować się ze sprzedawcą, jak i organizacją płatniczą, która obsługiwała transakcję, aby wyjaśnić zaistniałą sytuację. Oczywiście możemy zostać poproszeni o przesłanie skanu dowodu zakupu lub wyjaśnienie, co jest podstawą naszej reklamacji. Po uzyskaniu wszystkich informacji bank nadaje nam odpowiedni kod Chargeback pasujący kategorią do naszego zgłoszenia i od tego momentu nie musimy robić nic, tylko czekać na zwrot naszych pieniędzy. Jest to bardzo wygodna usługa, ponieważ Chargebacku możemy użyć najczęściej nawet 90 dni po wykonaniu danej transakcji bezgotówkowej. Ważne jest to, że rozpoczynając proces reklamacji, bank zwraca środki klientowi lub blokuje je do czasu ostatecznego rozwiązania sporu. Nie jest to jednak jednoznaczne z uznaniem reklamacji. Dopiero po pozytywnym dla klienta zakończeniu sporu następuje finalny zwrot środków.

Wiele osób nie wie jeszcze o możliwości skorzystania z usługi Chargeback. Tymczasem wystarczy zmienić sposób płatności na płatność kartą i otrzymać dodatkową ochronę w razie nieprzyjemnych sytuacji. Warto zatem sprawdzić, czy nasza karta oraz bank obsługują tę usługę i pomogą nam w razie problemów z naszymi zakupami. Dzięki temu pozbędziemy się wielu problemów i nie będziemy sami dochodzić naszych praw.

Jeżeli zainteresowała Cie ta tematyka i chcesz dowiedzieć się więcej na temat różnych nowoczesnych technologii, np. BLIK – zapoznaj się z innymi artykułami na naszej stronie PADO24. Poza tym zapraszamy Cię również do korzystania z naszej porównywarki finansowej. Zapewniamy, że warto!

  • Aktualności