Porównywarka cen energii i gazu

Zmiana dostawcy energii elektrycznej

Jak zmienić dostawcę energii elektrycznej? To pytanie coraz częściej zadają sobie Polacy. Zmusza ich do tego nie tylko wysoka cena za prąd, ale także większa liczba nowych dostawców energii. Na polskim rynku działa pięć dużych zakładów energetycznych oraz kilka mniejszych. Aż 90 procent osób korzysta z usług większych dostawców. Jednak powoli się to zmienia. Warto zatem wiedzieć jak zmienić dostawcę prądu.

Co warto wiedzieć o zmianie dostawcy energii elektrycznej?

zmiana dostawcy prądu i gazuJedną z ważniejszych decyzji w każdym gospodarstwie domowym jest zmiana dostawcy energii elektrycznej, dlatego trzeba zdawać sobie sprawę z kilku rzeczy. Przede wszystkim, gospodarstwa domowe czerpią energię z sieci niskiego napięcia, to jest 230/400 V. Co więcej, są zaliczane do grupy G. Operatorzy mają różne systemy rozliczeń, dzięki którym mogą zaliczyć użytkownika do podgrupy G11 lub G12. Oczywiście występują także ich inne wersje. Do wyboru są także taryfy energii elektrycznej. Jeśli więc okazuje się, że klient płaci dużo za prąd, a minęło pięć lat od podpisania pierwszej umowy z dostawcą energii elektrycznej to można pomyśleć o podpisaniu umowy z innym operatorem. Rezygnacja z usług jednego dostawcy na rzecz drugiego jest specyficzna. Polega ona właściwie na tym, że ze starym operatorem odbiorca ma umowę na usługę przesyłową, z nowym zaś na zakup energii. Oznacza to, że klient może zawrzeć nie jedną a dwie umowy i obie będą ważne.

Zalety i wady zmiany dostawcy energii elektrycznej

Niewątpliwą zaletą zmiany dostawcy są oczywiście ceny. Nowy operator energii elektrycznej może zaproponować atrakcyjniejszą ofertę. Rabaty i zniżki to główny wabik na klientów. Jednak trzeba pamiętać także o wadach zmiany dostawcy energii elektrycznej. Przede wszystkim chodzi tu o ryzyko, jakie odbiorca ponosi wybierając nowego operatora. W razie jego nierzetelności lub upadłości, odbiorca może być w nie lada kłopocie. Ważne jest wtedy, by ustalić awaryjnego sprzedawcę. Da to bowiem poczucie bezpieczeństwa. Trzeba także wcześniej sprawdzić wszystkie informacje dotyczące firmy. Niezbędne jest porównanie cen, sprawdzenie okresu obowiązywania umowy i jej wypowiedzenia oraz opcji płatności. Co więcej, lepiej zorientować się, czy umowa jest automatycznie przedłużana i czy z jej podpisaniem nie wiążą się jakieś dodatkowe koszty – chociażby kara za wypowiedzenie umowy. Aby uniknąć kłopotów, trzeba znać swoje prawa. Chodzi tu o miejsce podpisania umowy. Jeśli bowiem została ona podpisana w innym miejscu niż lokal przedsiębiorstwa, to odbiorca ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Nie wolno także zapominać, że zmiana sprzedawcy prądu nie wiąże się z żadnymi kosztami. Jeśli więc nierzetelna firma próbuje wymusić na nas zapłatę kary umownej, należy działać i zgłosić to do Urzędu Regulacji Energetyki. Nasze możliwości nie powinny być niczym ograniczone, a ostateczna decyzja zależy jedynie od nas. Wybór dostawcy powinien sprzyjać naszym nawykom i przyzwyczajeniom, a pomocny w jego dokonaniu będzie ranking dostawców prądu.

Jak dokonać zmiany dostawcy prądu elektrycznego?

Podpisanie umowy sprzedaży z nowym dostawcą to sposób na zmianę dotychczasowego dostawcy. Co ważne, aby uniknąć wszelkich formalności związanych z rozwiązaniem umowy z poprzednią firmą, możemy nowego dostawę upoważnić do ich załatwienia. Jednak można to załatwić samodzielnie. W tej kwestii warto kierować się zasadami Urzędu Regulacji Energetyki. Przede wszystkim należy zachować ciągłość sprzedaży, a to oznacza, że nowa umowa powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia starej. Właśnie dlatego należy dokładnie pilnować terminów. Wypowiedzenie starej i zawarcie nowej umowy sprzedaży to jednak nie wszystko. Należy także zawrzeć umowę o świadczenie usług dystrybucyjnych. Tej umowy klient nie musi wypowiadać czy ponownie zawierać, jeśli podpisał ją na czas nieokreślony. Dalej trzeba poinformować przedsiębiorstwo które będzie dokonywać przesyłu energii o wyborze firmy, która będzie tę energię sprzedawać. To bardzo ważny krok. Tak więc klient musi złożyć pisemne oświadczenie, w którym zawarte powinny być informacje o stronach umowy sprzedaży, okresie jej obowiązywania, planowanej ilości odbieranej energii oraz podmiocie, który jest odpowiedzialny za bilansowanie handlowe. Warto wiedzieć również o tym, że po nastąpieniu zmiany sprzedawcy, może on wymagać dostosowania liczników. Koszt tej operacji ponosi odbiorca energii elektrycznej. Co więcej, kiedy w życie wejdzie nowa umowa, operator energii elektrycznej zwykle odczytuje układ pomiarowy. Na podstawie stanu licznika, zarówno stary, jak i nowy sprzedawca energii wystawiają dla odbiorcy faktury, a stary dostawca także rozliczenie końcowe.

Warto korzystać ze swoich praw. Jeśli więc odbiorca chce zmienić dostawcę energii elektrycznej, powinien to zrobić. Lepiej jednak, jeśli wcześniej dokładnie zorientuje się w ofertach przedsiębiorstw, aby wybrać tę najlepszą – czyli zazwyczaj najtańszą. A w jej znalezieniu pomoże Ci nasza porównywarka.

  • Aktualności