Porównywarka i ranking ubezpieczeń OC

Bonus-malus

Bonus-malus to termin stosowany w odniesieniu do wielu rozwiązań biznesowych, najczęściej jednak pojawia się, gdy chodzi o ubezpieczenia OC i AC. Człon „bonus” oznacza tutaj nagradzanie, premiowanie, a „malus” – nakładanie kar za nieostrożną, wypadkową jazdę.

System BM obejmuje każdego ubezpieczonego kierowcę, zapisuje historię jego szkodowości, na podstawie której ustalana jest wysokość składek w kolejnym okresie ubezpieczeniowym. Jeżeli dana osoba jeździ ostrożnie i bezkolizyjnie – jej ubezpieczenie jest później tańsze, jeśli natomiast zdarzają jej się stłuczki – składki niestety rosną, co uniemożliwi wykupienie taniego OC.

ubezpieczenie OC z bonus malus

Te zmiany w opłatach są zależne od konkretnej firmy ubezpieczeniowej. Każda ma swój własny system, własną, podzieloną na klasy, tabelę zwyżek i zniżek. Im dłużej kierowca jeździ bezszkodowo, tym niższą otrzymuje klasę, a dzięki temu jego składki są mniej dotkliwe. W ten sposób zakłady ubezpieczeniowe minimalizują swoje koszty, zabezpieczają się przed kierowcami, którzy powodują najwięcej wypadków i za których musieliby wypłacać wysokie odszkodowania.

Jak bonus – malus wygląda w praktyce?

Najczęściej współczynnik bonus-malus kierowcy, który od niedawna jest ubezpieczony, wynosi 0%, co oznacza, że płaci on całą kwotę podstawowej składki. Jeżeli przez rok klient nie spowoduje żadnej szkody, otrzyma 10% zniżki. Tak samo się dzieje po upływie każdych kolejnych dwunastu miesięcy. Natomiast doprowadzenie do sytuacji, gdy ubezpieczyciel będzie musiał wypłacić odszkodowanie, karane jest znów dziesięcioprocentową zwyżką. Jednak nie są to przyjęte odgórnie normy, tak naprawdę wszystko tutaj zależy od konkretnego ubezpieczyciela i stosowanych przez niego reguł.

ubezpieczenie oc a stłuczka

Ważnym parametrem, jeśli chodzi o system bonus-malus, jest poziom maksymalnej zniżki, jaką możemy otrzymać. Obecnie – od 2012 roku – wynosi on 70%. Podobnie jest zresztą, jeśli chodzi o zwyżki. Warto zapoznać się również z zasadami przejścia pomiędzy poszczególnymi progami zwyżek i zniżek. Zazwyczaj są one zależne od liczby szkód spowodowanych przez daną osobę, a nie ich wartości. Jest tak ponieważ eksperci uważają, że kierowca ma większy wpływ na ilość wypadków niż na to, z jak dużymi stratami będą się one wiązały. Jeśli bilans bonus-malus jest niekorzystny, możemy także spodziewać się, oprócz drogiego OC, wyższej opłaty za Zieloną Kartę.

Co ważne, dane zawarte w systemie BM są przypisane do właściciela samochodu. Jeśli więc będzie chciał on zmienić towarzystwo, w którym się ubezpiecza, może to zrobić na podstawie zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia komunikacyjnego (ZOPUK). Więcej informacji na temat zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia i wielu innych zagadnień zleźć można na www.pado24.pl. Zamieszczona tam porównywarka finansowa pomoże także wybrać najlepszą ofertę.

Jaki jest cel bonus – malus?

System bonus-malus ma z założenia zwiększyć poziom bezpieczeństwa na drogach, zachęcać kierowców do uważnej i ostrożnej jazdy. Dlatego też są oni nagradzani za brak szkód, a za spowodowanie kolizji – karani. W ten sposób po pewnym czasie koszty ponoszone przez każdego ubezpieczonego są proporcjonalne do stwarzanego przez niego ryzyka.

  • Aktualności